עמוד הבית מאמרים עיצוב אתרי אינטרנט עיצוב אתרים וצבעים - תפקיד הצבעים בעיצוב אתרים

עיצוב אתרים וצבעים - תפקיד הצבעים בעיצוב אתרים

עיצוב אתריםמהו צבע? צבע הוא תרגום של המוח שלנו, המתבצע באמצעות חוש הראיה, בעת צפייה בעצמים שמגיע מהם אור אל העין. בהתאם לאורך הגל של האור המוחזר מהעצם אל העין ובהתאם ליכולת ראיית הצבעים של הצופה תתורגם חווית הצבע במוחנו.

(הוגדר בעזרת ויקיפדיה, ערך "צבע")

חרקים למשל רואים את העולם בצורה שונה מאיתנו בגלל מבנה עין שונה. כלבים רואים את העולם בשחור ולבן.

תחושות הצבעים משותפות לכל בני האדם אך מנותבות למסרים תרבותיים שונים בעמים ובחברות שונים.    
הצבע הלבן מסמל טוהר אצלנו, כך גם במזרח הרחוק, אך הסינים משתמשים בו בזמן אבל בעוד שאצלנו במערב משתמשים בצבע שחור בזמן אבלות. הצבע השחור מסמל לרוב בני האדם משהו מפחיד כבד ומאיים. לקוחות רבים שעצבתי עבורם אתרים בעלי רקע שחור דומיננטי, דחו את השימוש בו בטענה שהוא יוצר תחושה לא טובה. לא עזרו שכנועים והסברים כי צבע זה הוא גם אלגנטי ומאוד מתאים לנושאים מסויימים. כמעט תמיד נאלצתי לוותר עליו ולמצוא צבע חלופי.

הצבעים מחולקים לשתי משפחות הצבעים הקרים והצבעים החמים.

הצבעים הקרים כגון: ירוק, כחול נותנים את התחושה של רוגע, קרירות, איפוק, שלווה בעוד שצבעים חמים כמו האדום, כתום וצהוב מעבירים תחושת חום, אהבה, אנרגיה, אזהרה ועוצמה. צבעים חמים מוכהים כמו בורדו, כחול צי וסגול כהה מעניקים תחושת אלגנטיות ורצינות.

צבעי הלבן והאפור הם צבעים ניטרליים המהווים מצע מצויין להדגשת צבעים אחרים. הם נותנים תחושת אוריריות, תחושת ניקיון ורוגע.

עיצוב אתרים

בעיצוב אתר אינטרנט עלינו לחשוב כבר בתחילת התהליך באילו צבעים נשתמש לנושא המסויים המיוצג באתר תוך התחשבות בצבעי הלוגו של העסק. נושאים כמו בריאות, רפואה וטבע יאופיינו לרוב בצבעי ירוק כחול בשילוב לבן, נושאים טכנולוגיים יאופיינו לרוב בצבעי כחול על גווניו בשילוב לבן ואפור. קיימות אפשרויות כמעט אינסופיות למשחק בצבעים וגווניהם על מנת לייצר תחושות מסויימות אצל הגולשים ויש לעשות בצבעים שימוש מושכל. במיוחד במדית האינטרנט המעבירה לנו מידע מורכב בפריסה אחת ע"ג מסך מחשב בגודל מסויים והמחזיר את הצבעים לעינינו בתוספת בוהק, תלוי בתאורת המסך ובאיכותו, אין להשתמש ביותר מדי צבעים דבר היכול לגרום לעומס חזותי ולהחמצת מטרת האתר ובסופו של דבר להברחת הגולש ממנו.

בעיצוב אתר נשתמש בצבעים למספר מטרות

הראשונה היא ליצור תחושה המתקשרת לנושא המוצג באתר. לדוגמה עיצוב אתר מסחרי העוסק במכירת בגדי תינוקות יאופיין לרוב בצבעים פסטליים כמו תכלת וורוד חלביים המופיעים בבגדי תינוקות.
אתרים העוסקים במים כמו אתרי צלילה, אתרי מכירת אביזרי טיהור מים וכדומה יאופיינו בצבע כחול על גווניו.

השניה היא לשים הדגשים על אזורים חשובים בדף מבחינת תוכנם כמו למשל אזור הלינקים הראשיים, העוזרים לגולש להתמצא באתר, צידי הדף המכילים אזורים חשובים נוספים לניווט באתר כגון: כניסה לאתר, סל הקניות באתר מסחרי, חיפוש מורחב ועוד.

נעשה זאת בעזרת שימוש בצבעים מנוגדים כמו צבעים בהירים לעומת כהים, צבעים חמים לעומת קרים והכל במינון מותאם לנושא המוצג באתר.

הצבע הוא כלי נוסף המסייע לנו בעיצוב מבנה הקומפוזיציה של הדף ע"י יצירת נקודות כובד מסוימות בו המושכות את מבטינו לשם בראשונה וכך מאפשרים לנו להוביל את הגולש ליעד המבוקש.

בדפים הפנימיים עצמם נשתמש בפחות צבעוניות במיוחד בדף עצמו המכיל מידע טקסטואלי.

כאן נצטרך להביא בחשבון שימוש בצבעים שדו-השיח ביניהם מקל על הקריאה. לא נשתמש בצבע טקסט הקרוב לצבע הרקע כמו למשל שימוש בצבע זוהר אחד לטקסט על רקע זוהר אחר דבר המקשה על העין להתמקד בצורת האותיות ובכך מקשה על קריאתם.

נשתמש בזהירות בכמויות הצבע הנדרשות בדף הפנימי(כמו באתר כולו) כדי לא ליצור עומס מיותר ובלגאן חזותי. נעשה שימוש בצבע ניגודי לצבע רקע הדף כדי להבליט את הכותרות לדוגמה, את קווי ההפרדה בין אלמנטים שונים, חיצי הכוונה, מסגרות של קופסאות וכפתורי פעולה.

עיצוב אתרים כמו תחום העיצוב הגרפי בכללו מורכב משילוב מספר כלים אשר יחד יוצרים את התמונה השלמה. הצבע הוא אחד מהם והוא עובד יחד עם אלמנטים נוספים כדי ליצור את הקומפוזיציה האופטימלית עבור הצגת הנושא בצורה הטובה ביותר.

כל הזכויות שמורות לסטודיו שרה קמינר
טלפון: 04-8670548    דואר-אלקטרוני: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
בניה ואחסון Ahoy IT סוכנות דיגטל
Studio Sara